Restitutiebeleid
Een juridisch advies
De uitleg en informatie op deze pagina zijn slechts algemene, hoogwaardige uitleg en informatie over hoe u uw eigen restitutiebeleid schrijft. U mag dit artikel niet beschouwen als juridisch advies of een aanbeveling over wat u moet doen. Wij kunnen immers niet van tevoren weten wat voor specifieke restitutievoorwaarden u wilt hanteren tussen uw bedrijf en uw klanten. Wij adviseren u juridisch advies in te winnen, zodat u uw eigen restitutiebeleid kunt begrijpen en opstellen.
Restitutiebeleid - De basisprincipes
Een restitutiebeleid is een juridisch bindend document dat tot doel heeft de juridische relatie tussen u en uw klanten vast te leggen met betrekking tot de manier waarop en of u hen een restitutie verleent. Online bedrijven die artikelen verkopen, moeten soms (afhankelijk van de lokale wet- en regelgeving) hun retour- en restitutiebeleid voor artikelen publiceren. In sommige rechtsgebieden is dit noodzakelijk om te voldoen aan de wetgeving inzake consumentenbescherming. Het kan u ook helpen juridische claims te voorkomen van klanten die niet tevreden zijn met de door hen gekochte artikelen.
Wat moet er in het restitutiebeleid staan?
Over het algemeen worden in een restitutiebeleid de volgende kwesties behandeld: de termijn waarbinnen u een restitutie kunt aanvragen; zal de terugbetaling geheel of gedeeltelijk zijn; onder welke voorwaarden de klant zijn geld terugkrijgt; en nog veel meer.